Siófok 2.2 • 6.2 kn
18. ROGOZNICA’S CUP/OPEN CROATIAN CHAMPIONSHIP IOM 2024
Nagyszeles versenyen kűzdöttek a modellvitorlázó versenyzőink az Adrián.
Az elmúlt hétvégén, a horvátországi Rogoznyicában vettünk rész egy kis 7 fős maroknyi csapattal, a Horvát 18. ROGOZNICA’S CUP/OPEN CROATIAN CHAMPIONSHIP IOM 2024 versenyen. Az 58 fős nemzetközi mezőny, a hazai, vagyis Horvát résztvevőin felül a következő országokból érkeztek; Brazília, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Málta, Montenegró, Németország, Norvégia, Olaszország, Svédország, Szlovákia.
A lebonyolítás SHRS szisztéma szerint történt, három csoportban a szabályzat szerint. A tíz kvalifikációs futam során majdnem mindenki találkozott mindenkivel. Az ezután kialakult a rangsor alapján osztották be a döntő sorozat GOLD, SILVER és BRONZ csoportjait. Innentől kezdve nincs mozgás a futamok között.
A pénteki kezdésre beerősödött a szél, „A tetőre”, többen azon gondolkodtak, hogy „B” riggel indulnak az első futamban. A második futamra egy kicsit változott a szélirány, de ennek ellenére, elengedte a mezőnyt a főbíró, aki az első cirkáló szakasz végén visszahívta a csoportot, mivel egyből „felmentek„ a kreutz bójához. A szél erőssége később visszaesett „A 3/4”-re, úgyhogy jó volt az „A rig”. Egész napra maradt az „A ¾” szélerő. Szabálytalanságok csak az útjog megadásának hiányából keletkeztek. Pénteken három komplett és egy A csoport futamra került sor.
Az egész napos hideg széllel átfújt magyar csapatot Forrai Csaba forró grill partija melegítette át este és a lányok sütijei ízesítették még tovább.
Szombat „B tető” szélerőséggel köszönt be, de három futam után visszaesett „B ¾”-re voltak azonban olyan hajósok is, akik már C riggel rajtoltak. Egész napra maradt ez a szélerő. Tudjuk, hogy mit jelent a „B tető” szélerő. Itt azért már van sebessége a hajóknak, és a nagy sebesség miatt a kormány mozdulatokra, és az időbeni útjog megadásokra is nagy figyelmet kellett fordítani. Az utolsó két futamra szél ismét visszaerősödött „B tető”-re. Ezt a napot nyolcadik komplett és kilencedik A csoporttal zártuk.
Este a rendezőség biztosított meleg vacsorát, ami szintén rendben volt. A menü grill ételeket, ill. hal tálakkal színesített ételeket tartalmazott, és nem maradhatott el a szokásos tombola sem.
Vasárnap reggelre sajnos megérkezett az előre jelzett szélerő – „C tető”.- „C ¾” között. Előkerültek a C rigek. Mi magyarok nagyon ritkán használunk ilyet, mivel nincsenek, olyan szélviszonyok ahol lehetséges lenne ez. Közben, lement az A-B-C 10 csoport és a kapitányok besorolásra kerültek a döntősorozat csoportjaiba. Sajnos a szélerő tovább erősödött „C tető”-re, és még annál is erősebbre. Ebben a szélerőben „lement 1-1 futam csoportonként, ill. még 1-1 Gold és Silver csoport. A második sorozat Bronz csoportja az első cirkáló közepéig jutott, amikor a főbíró lefújta a futamot, mert úgy ítélte meg, hogy ez a szélerő, és hullámok, már nem biztonságosak a versenyzéshez. Látni lehettet, hogy a hajók ugyan lúvolnak, de már tolja lefelé a szél a hajótesteket kreutz-ban. A szélerővel a hullámok is nőttek. Hátszélben a hajóorrok víz alá kerültek, szinte spricceltek. 75-80 km-es szélerő volt már ekkor. Időpont 12,40.
Első halasztás fél kettőig szólt, de sajnos a helyzet nem változott, sőt romlott az időjárás. Ezzel az eredménnyel, ami eddig kialakult záródott a verseny.
A rendezők remek nagy pályát raktak.
Köszönjük a rendezést és a versenylehetőséget.
Megj.: Úgy gondolóm mi magyarok egy kicsit jobb eredményre számítottunk, De, ami késik, nem múlik! A C riges versenyzést még szokni kell. Lehet, hogy többet kellene járni hasonló rendezvényekre?