Siófok  7.7  •  7.2 kn       

Keszthely  8.9  •  6 kn       

Balatonfüred  7.4  •  7 kn       

Balatonboglár  7.8  •  9 kn       

Orfű  •  7 kn       

Velencei-tó  7.2  •  10 kn       

Tiszafüred  10.1  •  4 kn       

Mályi-tó  9.7  •  2.4 kn       

2024. április 24., szerda

Fiumei kalandok

Ez a cikk több mint egy éve frissült legutóbb. Elképzelhető, hogy a benne szereplő információk mára elavultak, vagy az esetleg megadott hivatkozások már nem működnek, vagy már más tartalomra mutatnak mint a megjelenés időpontjában.

Március 13-án indult útnak a kilenctagú magyar modellvitorlázó különítmény a 21. Rijeka IOM Regattára. Többen most versenyeztek először tengeren és most debütáltak a világ legerősebb modellvitorlázó mezőnyében.

Fiumei kalandok

Ideiglenes rijekai lakóhelyül a csapat stílszerű és célszerű elhelyezést választott. A versenyhelyszíntől mindössze 50 méterre kikötött, hotellé átalakított hajóritkaságot vette birtokba a jelentős létszámú magyar különítmény. Az Igrid svéd hercegnőről elnevezett hajó 1936-ban a Dán Frederikshavn-ben épült. A 72 méter hosszú utasszállító hajó 1969-ben 18 nap alatt tette meg a Svédországból Mali Losinjba vezető utat. Ettől az időponttól Jugoszláv lobogó alatt szolgálta az Adriára érkező turistákat. Jelenlegi formájában, felújított és átalakított hotelként 2013-tól várja a vendégeket Rijeka központjában.

A versenyre 14 horvát, 9 magyar, 1 olasz és 1 spanyol versenyző nevezett. A horvát versenyzők többsége Kantun típusú hajóval vitorlázik, amiről tudni kell, hogy jelenleg világviszonylatban a top 3 hajó között van. A magyaroknál már kicsit árnyaltabb a kép, a hajóparkot inkább a sokszínűség jellemzi mintsem az ütőképesség.

Szégyenkezni persze nincs okunk, van nálunk is Kantun, sőt BritPop is, de jellemzően egy vagy inkább két generációval le vagyunk maradva a hajók technikája terén. Persze folynak a magyar fejlesztések is gőzerővel, Tiem, Zefir vagy a Tonicum ígéretes irányt mutatnak a szebb jövő felé.

Az utazó keretből mindenki tisztában volt azzal, hogy helybe megyünk a pofonért, de még ezzel a tudattal felvértezve is lehangoló volt megélni a szombati versenynapot. Tudtuk, hogy a horvátok nagyon jók és a Kantun nagyon gyors hajó, de titkon mindenki reménykedett, hogy kijöhet valami meglepetés. Sajnos a meglepetés elmaradt. Ifj. Csóka László és Forrai Csaba próbálta a becsületünket megmenteni több, kevesebb sikerrel.

Két hónap múlva IOM világbajnokságot rendeznek az Egyesült Államokban. Nyolcfős horvát csapat utazik a VB-re és a vicc az kis túlzással, hogy bármelyikükben benne van egy VB cím. A felkészülési időszakuk kellős közepébe csöppent a magyar regatta team, ami az egyébként sem rózsás helyzetet tovább fokozta.

Számunkra szokatlan, hogy az IOM szabályok szerint nincs bójaérintés, mivel mi otthon NAVIGA szabályok szerint versenyzünk ahol ez akár taktikai elemként is bevethető. A rendezés rendszere is más, mint amit megszoktunk (HMS), hat kvalifikációs futam után alakul ki az arany illetve az ezüst csoport. Vasárnapra kialakultak a csoportok, ami gyakorlatilag azt jelentette, hogy horvátok az arany, magyarok az ezüst csoportba kerültek. Ifj. Csóka László és Forrai Csaba képviselték csupán Magyarországot az arany csoportban.

Színvonalas rendezés jellemezte a 21. Rijeka IOM Regattát, vízen és parton egyaránt maximálisan kiszolgálták a versenyzőket. A legjobb magyar versenyző ifj. Csóka László lett, aki a 7. helyen végzett az arany csoportban Kantun és BritPop hajók között egy Topikoval. Forrai Csaba 10. helyen végzett, míg az ezüst csoport legjobb magyar versenyzője Horváth Zsolt lett. A versenyt, az IOM világbajnok, spliti Zvonko Jelacic nyerte Robert Matulja és Mirko Ukas előtt.

A verseny honlapja: http://www.scor.hr/regate/2015e/rijeka.htm
Eredmények: http://www.scor.hr/regate/2015e/Rijeka%202015.htm


 

Ifj. Csóka vezeti az MM Extrem Sailing Series-t, azaz a Téli Kupa orfűi versenysorozatot Előző

Ifj. Csóka vezeti az MM Extrem Sailing Series-t, azaz a Téli Kupa orfűi versenysorozatot

Zvonko Jelacic nyerte a Málta Opent Következő

Zvonko Jelacic nyerte a Málta Opent